Landskabet
i malerkunsten 1600-1900, spørgsmål til side 23-26
1. Hvad stod realismens landskabsskildringer for? Og hvad var dets
hovedintention?
Det var for at vise, hvordan
landskabet virkelig så ud. Maleren prøvede ikke at forskønne naturen, men viste
hvordan naturen realistisk så ud. Matematisk præcis, som et fotografi.
2. Hvad gik den nationalromantiske bølge ud på? Hvad mente kunstprofessor N.L.
Højen var kunstnerens opgave?
For eksempel i Danmark var det
sådan, at man følte at de Tyskland truede de danske grænser og tabet i Norge i
1814. Derfor ville man forstærke nationalfølelsen- og romantikken ved at
forskønne og dramatisere den danske natur. Han slog fast, den nationalromaniske
malers opgave gennem sit billede var at give udtryk for sin kærlighed til og
respekt for fædrelandet ved at skildre den danske natur som storslået i forhold
til andre lande
.
3. Beskriv hvordan impressionisterne revolutionerede gengivelsen af
landskabet.
Det gjorde den ved, at kunsterne
malede det indtryk, som de fik. Formålet var at male, det der var i nuet. Lyset
havde en stor betydning og deres værker skildrer deres personlige indtryk.
4. Hvordan adskilte impressionisternes måde at male på sig fra kunstnerne før
dem?
5.
Deres
arbejdsproces var meget specielt i forhold til andre landskabsmalerier, da de
malede det hele ude i naturen og blev færdige med maleriet ude i naturen. Skildrer
deres subjekt indtryk.
6. Hvad nævnes om fotografiets indflydelse på kunsten i teksten?
Nu var det lettere at får billeder og det gjorde, at almindlige mennesker
kunne få billeder, da det kunne være dyrt at få et maleri. Det var træls for
kunsterne. Men de fokuserede på malerteknikken og farverne. Det var lidt af en
konkurrencekamp. Vise at man kunne noget andet end fotografiet.
7. Paul Cezanne lagde grund for en ny stilretning – hvilken? Hvad gik denne ud
på?
Kubismen. Opdele farveflader og komposition. Præget af systematik.
Genstande opleves og ses fra
forskellige synsvinkler
(forfra, profil, bagfra, oppe fra). Hver form får sit eget afgrænsede
farverum. Naturlig lyskilde i billedet findes ikke, som i et billede med
naturlig skyggelægning. Menneske og ting sættes sammen side om side i et
eksperimenterende formsprog. Der eksperimenteres med genstandens placering i
billede på en to dimensional måde: forskydninger mellem de rumlige planer
("for-", mellem-" og "baggrund" står ikke tydeligt
frem). Sigter mod det abstrakte billede med de geometriske former.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar