Landskabet i malerkunsten
1600-1900 (s. 19-22)
1.
Hvilken rolle spillede landskabet i malerier før
1600-tallet?
Før var landskabet et sceneri af mindre vigtighed – altså en slags
baggrund.
2.
Hvilken opfattelse havde man af landskabet i
middelalderen?
I middelalderens opfattelse af naturen var skildret som ond, utæmmet og
vild. Man så det som noget farligt, som man ikke havde lyst til at se eller
snakke om.
3.
Hvad fik landskabsmaleriet til at udbrede sig?
I 1600-tallet Holland begyndte borgerne at købe og interessere sig for
landskabsmalerierne, blev det udbredt.
4.
Hvad menes der med, at landskabet som motiv er
revolutionerende?
Det var, at landskabet var motivet og kunne genfindes i
virkeligheden.
5.
Prøv at definere det romantiske landskabsmaleri ud fra,
hvad teksten fortæller om Casper David Friedrichs ”Vandringsmanden”.
Maleriet er statisk og symmetrisk og der er ligevægt på begge sider af
manden. Dog er der mere i venstre side. Det er bjergene som skaber ligevægt.
Billedet er stumato, som betyder, at det røget og sløret. Manden er i centrum,
hvilket forstærker landskabet i horisonten. Stumato giver billedet en mystisk
effekt og farefuld.
6.
Forklar hvad der menes med det følgende; ”Denne nationale tankegang kom til at præge
1800-tallets malere i de europæiske lande, ligesom romantikkens tankesæt om det
reflekterende, følsomme og gudfrygtige mennesker gjorde det”(s. 21 øverst)
Tyskerne havde en stærk nationalfølelse (tyskhed), som blev skildret i
deres malerier og det prægede meget i Europa. Billederne var typisk præget af
mystik og modsætninger.
7.
Casper David Friedrich og William Turner beskrives begge
som værende romantiske landskabsmalere – hvordan er de det? Hvordan adskiller
Friedrichs kunst sig fra Turners?
8.
De begge har
malet landskabet sløret og uklart. De minder om hinanden i deres kunstneriske
stil. Turner bruger mange flere farver end Friedrichs og der er lysere farver,
som giver en glad stemning. Friedrichs har tydeligere motiver.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar